söndag 28 mars 2010

24 mars – Indian river och Pirates of the Caribbean

Efter den hårda nattseglingen till Dominica var vi alla extremt trötta och somnade redan kl sex på kvällen. Det var en hård men lärorik nattsegling och nu kommer vi att göra den mesta av vår segling på natten för att både spara tid och lära oss. Vi lär ju inte komma undan nattsegling på Atlanten.

Dominica är en väldigt annorlunda ö jämfört mot de andra öar som vi besökt här i karibien. Hamnen är full av vrak efter gamla båtar som ligger längs hela viken och inklareringskontoret ligger längst borta i en fallfärdigt byggnad som mera är till för att serva lokalbefolkningen än långfärdsseglare. Men att klarera in och ut ur landet gjordes på samma gång och kostade oss bara 40 caribbean dollar(ca 100 kr) för oss alla tre. Vi har överlag inte alls stött på den jobbiga och byråkratiska inklareringen som vi läst om hos så många andra seglare,men den kommer väl när vi skall mera norrut.

Porthsmouth hade framför allt en sevärdhet som vi var där för att besöka och det är Indian river som rinner ut i staden. Det var inte alls svårt att fixa en resa upp för floden, det var bara att gå till utloppet och där fanns massor av guider som ville ha oss på just deras båt. Urban hade redan pratat med en kille vid namn Roy och han var direkt framme vid oss och ville ha oss som kund. Han skrattade hela vägen upp och ner för floden och hans skratt lät som den värsta sönderröka rastafaris. Det finns ganska gått om Bob Marley typer här nere i karibien och vissa ser ut som om att de inte har många dagar kvar att leva.

Roy rodde oss upp för floden i vad enligt honom var en mile men kanske några hundra meter i verkligheten. Jag är mycket imponerad hur någon överhuvudtaget lyckas ro hans båt i motström upp för floden, så han var helt klart värd de 50 caribbean dollar per person han ville ha. Floden och träsket runt den är nationalpark så inga motorer är tillåtna. Resan uppför floden är magisk med ett djur och växtliv som man bara normalt ser på tv. Överallt längs floden växer träd vars rötter ringlar sig som ormar längs marken och på så sätt skyddar flodbanken mot vattnets erosion. Floden ligger under vattenytan den första biten och vattnet är därför bräckt och har lite andra fiskar än de man hittar i havet.

Några minuter in på färden börjar Roy plötsligt ro tillbaka eftersom han tyckte sig sett något i ett träd lite längre bort. Efter ett tag ser vi alla vad han hade upptäckt, en närmare 2 meter lång pytonorm som ligger slingrad runt toppen av ett träd i väntan på att en måltid skall komma förbi. Ormen ligger ganska högt uppe slingrad runt en gren och jag kan inte förstå hur han kunde upptäcka den. Det är först när jag analyserar mina digitalfoton som jag med säkerhet kan säga att jag också såg ormen. Lite längre fram ser vi även några leguaner som sitter på en kvist.

Indian river är inte bara känd för sitt djurliv utan även för att några scener ur Pirates of the Caribbean spelades in här. Det är scener ur när man hämtar häxan Calypso som man spelade in här. Trädens rötter som slingrar sig gör hela platsen magisk och passar utmärkt i en film.

Vid slutet av turen kommer man fram till en bar som serverar drinkar och juicer och Urban fick äntligen sin första kokosnöt. Hela resan har Urban drömt om att få prova en nöt och nu till sist uppfylldes hans dröm. Själv tyckte han upplevelsen var intressant men någon kulinarisk måltid blev den inte. Kokosnötter är egentligen rätt så smaklösa och tråkiga men när man hela tiden ser de hängande högt ovanför ens huvuden vill man så gärna ha tag i en. När man väl fått tag i en blir man rätt så besviken på smaken och innehållet.

Om tonfisken inte kommer till Robert så får väl Robert köpa sig en tonfisk tänkte jag efter att utflykten längs Indian river var slut. Min fiskelycka har hittills varit sämre än noll, ända jag lyckats göra är att fånga en örlogsmanet och trassla in alla lina. Men skam den som ger sig, eftersom Urban fick sin kokosnöt skulle jag få min tonfisk. Efter utflykten passade vi på att köpa tonfisk av lokalbefolkning som sålde sin fångst längs stranden. För över 2 kilo färsk tonfisk, skivad i kotletter fick jag betala 60 kr. Samma mängd tonfisk hemma i Umeå hade kostat mig mera än ett dagsverk. Liksom Urban blev besviken på sin kokosnöt blev jag besviken på min fångst. Det visade sig vara jobbigt och svettigt att steka fisken, hade varit bättre med en grill. Till råga på allt blev vi mätta efter att ätit varsin kotlett, vilket gjorde att vi kasserade över 1 kilo prima tonfisk.

Dominica är helt underbart fullt med frukt överallt förutom i affärerna. Var man än går ser man bananträd, mangoträd och brödfrukter men det är inte så lätt att köpa i affärerna. När man väl lyckas hitta någon som säljer dessa på gatan kan man ha tur och få ett helt dussin för några kr. Så inför avfärden köpte vi massor av mango, bananer och apelsiner för en tiondel av vad vi fick betala på Bequia.

I viken där vi ligger finns många andra segelbåtar och en av dem är svenska båten Elin Alida. Ingela och Mats som seglar henne bjöd över oss på vår första Sun Downer hittills i karibien. Det är en Bruce Roberts stålsegelbåt och en av de finaste båtarna som jag varit inne i och när jag blir stor vill jag också ha en sådan båt.

Eftersom vi har ont om tid och vill se så mycket av karibien som möjligt seglade vi vidare kl 12 på natten. När vi fått upp ankaret och passerat en mångmiljon dollar båt på våg ut mot havet kom en lokal motorbåt förbi och kollade vad vi höll på med. De sitter nämligen vakt dygnet runt och kollar så att ingen stjäl några båtar eller annat. Känns otroligt tryckt och bra ,vi gillade verkligen Domminca och hade gärna stannat där i fler dagar.
Denna gång var vi mera förberedda på nattsegling och resan mot Guadeloupe gick som en dans. Inför resan packade vi noggrant vår grabbagg och gick igenom vad vi ville ha i den. Kändes lite konstigt att förbereda för att behöva lämna båten och kanske hamna i en situation där man riskerar dö. Vi bestämde att alla har varsin bagg att ta hand om. Jag har hand om den största och viktigaste, den innehåller en bärbar vhs, watermaker, vattenflaska, lite mat, en nödraket och en spotme(kan sända efter nödhjälp via satellit). Egentligen behövs inte en nödraket eftersom de finns i livflotten men vi hade plats och tänkte den kan vara bra att ha. Urbans väska innehåller pass och andra värdehandlingar samt att han även ansvarar för att ta med Epirb som sänder efter nödhjälp via satellit. Sannas ansvar är att ta med satellittelefonen som sitter i en bärbar väska. Går allt bra och vi får med oss alla saker i livflotten samt att allting fungerar så har vi nästan overkill i möjlighet att kontakta räddnigshjälp. Får bara hoppas någon är tillräckligt nära för att kunna undsätta oss i tid.

Matilda rusade fram i över 6 knop i kulingbyarna över sundet mot Guadeloupe och denna resa höll sig sjösjukan borta.