onsdag 12 maj 2010

Azorerna - Atlantens Pärla


Nu har vi snart tillbringat en vecka här på Azorerna och vi går fortfarande runt med ett stort leende på våra läppar. Azorerna är helt klart en av de bästa platserna på detta över 2 månader långa äventyr.



Våra stackars ben har så smått börjat vänja sig med att bära runt våra kroppar på fasta land. Kan nog hända att det är lättare för benen nu än de hade det i Karibien för jag har gått ner minst 10 kg. Sista veckorna på båten var jag rejält less på burkmaten och jag kommer aldrig mer att äta kyckling eller kalkonfilé på burk. Segla över Atlanten är alltså en ganska bra bantningskur som man inte ens kan avbryta om man vill. Nu är tyvärr maten så himla god och billig här i Horta så jag kommer nog fort att lägga på vikten igen.

Varför älskar vi alla Azorerna? Det är nog för att här finns väldigt mycket att göra. För någon dag sedan var jag och Sanna på Valsafari och fick se världens nästa största val (fin Whale) på bara någon meters avstånd. Azorerna är en av de bättre platserna i världen för att se valar och delfiner. Under en och samma utfärd kan man se många olika valar och delfiner. Tyvärr hade blåvalarna börjat dra sig norrut men är man här tidigare på året kan man se blåvalar som är världens största val. Vi såg fen valar (tror det heter så på svenska) på över 25 meter och massor av delfiner, både common dolphin och bottlenose dolphin. Fyra timmars utflykt med ribbåt långt ut på havet kostade 55 Euro. De två som jobbade på båten var marinbiologer och kunde väldigt mycket om djurlivet på Azorerna.


Senare på dagen gjorde jag även ett dyk utanför Horta. Vi dök längs en gammal vulkankrater som ligger under vattnet. Detta dyk var helt fantastisk med sikt på över 40 meter och mer djurliv än många korallrev jag dykt på tidigare. Vattnet är så kallt, bara 16 grader, att det inte finns några korall rev. Ändå fanns det massor av fisk, såg tiotals stora muränor, hummrar, barracudor m.m. Jag var jätte nöjd med dyket som kostade 35 euro + 10 för att hyra utrustningen.

Idag har vi hyrt bil och åkt runt hela ön och sett helt otroligt fina vyer från gamla vulkaner. Tyvärr är vulkanen så hög att toppen nästan alltid ligger i molnen så man ser inte så mycket från toppen. Högst uppe skall finnas ett jätte stor och fin krater men det var helt indränkt i dimma idag.



Jag och Sanna hinner inte åka vidare med Urban till England utan vi tvingas flyga hem från Azorerna. Jag skall åka med en skolklass till Malaysia den 20 maj och måste hinna hem innan dett. Urban är fortfarande kvar här på Horta och kommer inte att segla på ännu ett par dagar. Det betyder att Urban kommer att komma fram till England någon gång i början av Juni. För att Urban skall slippa segla ensam har vi satt upp lappar och annonserar efter besättning till båten.




En sak som är tradition här på Horta är att man skall måla ett minnesmärke på piren i hamnen. De flesta målar landsflaggor med båtnamnet och årtalet. Gör man inte detta drabbas man av evigt dålig segling. Jag och Sanna har målat en fin finsk flagga med våra namn och webbadress till bloggen.

/Robert

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Urban, din gamle sjöbuse. Det vore kanon om du har tid att lägga till i underbara Karlskrona och hälsa på i världsarvet. Ojoj vad kul det varit!
    Vi skall ta väl hand om dig vi lovar. hör av dig, det hade varit roligt.

    SvaraRadera
  2. Hej Urban! Hörde just att det har löst sej med medresenär inför resan till fastlandet. Riktigt skönt! Hoppas allt går väl på upploppet.

    SvaraRadera